.

.

czwartek, 7 czerwca 2012

Ciasteczka praskie

Witam serdecznie po przerwie. :-) Dzisiaj podam przepis na najpyszniejsze ciastka jakie kiedykolwiek jadłam. Niesamowicie wciągające i uzależniające.  Polecam, naprawdę są pyszne :-)

 Znalazłam ten przepis w jednym ze starych numerów gazety z modą „BURDA”. Ponieważ chciałam  uszyć sobie kilka kreacji, wyciągnęłam z pudła w piwnicy gazety z modą z lat 70 i 80.  Kiedyś byłam namiętną ciułaczką takich gazet no i właśnie w niektórych z nich znalazłam przepisy, które zaczęłam wypróbowywać.
Z podanego przepisu wyszły mi 3 duże blachy ciasteczek. Na zdjęciu jest wersja próbna i niestety nie najlepszej jakości, bo potem zapomniałam sfotografować po raz drugi.
A oto przepis na ciasteczka praskie.

Składniki na ciasto:
  • 380 g mąki pszennej
  • 50 g cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3 żółtka
  • 250 g masła lub margaryny
  • Kilka kropel olejku waniliowego.
  • Składniki na bezę:
  • 3 białka
  • 200 g cukru pudru
Dodatkowo bakalie: rodzynki, żurawina i inne.
1 -2 łyżki płatków migdałowych, mogą być tez orzechy (dobrze by było , żeby były obrane).

Sposób wykonania:
Żółtka oddzielić od białek. Z mąki, żółtek, margaryny, proszku do  pieczenia i cukru zagnieść dokładnie ciasto.  Gotowe ciasto zawinąć w folię w schłodzić przez 30 minut w lodówce.
Przed wyjęciem ciasta z lodówki przygotować bezę. Białka ubić z cukrem pudrem na sztywno. 

Wyjąc ciasto z lodówki, podzielić na 2 – 3 części i każdą z nich rozwałkować na grubość ok. 2 – 3  milimetrów.  Z rozwałkowanego ciasta wykrawać większymi foremkami ciastka.  

Wycięte ciasteczka układać na wyłożonej papierem  do pieczenia blaszce a następnie nakładać na nie łyżką lub szprycą gotową bezę,  udekorować wierzch płatkami migdałowymi, żurawiną, rodzynkami, orzechami.  ( Ponieważ zostało mi dużo bezy dodałam do niej kakao i upiekłam bezy).
Wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec 12 – 15 minut w temperaturze 180 stopni C. Upieczone powinny mieć złotawy kolor.
Wyjąć, wystudzić.
Smacznego :-)

6 komentarzy:

  1. kurczę, strasznie dawno bez nie jadłam. A to fajny pomysł połączyć zwykłe ciastko z bezą, no i bakalie które uwielbiam. Pycha!
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo interesujący przepis! Pyszne musi być takie połączenie smaków:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Grażynko, bardzo ciekawy przepis! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. kiedyś jadłam ciasteczka z bezą - to genialny dodatek do ciastek

    OdpowiedzUsuń
  5. @mnemonique - nie wiesz ja bardzo fajny to jest pomysł, jak nie najlepszy. Niesamowicie uzależniające :-)
    @Tyna - według mnie idealne połączenie smaków :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. @Kamila - Polecam Kamilko, naprawdę jest to jeden z lepszych przepisów :-)
    @Kaś - masz rację Kasiu :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za komentarz :)